مدير عامل شركت گاز استان يزد گفت: وجود‪ ۶۰‬هزار ظرفيت خالي اشتراك گاز در اين استان يك تهديد مالي براي اين شركت است.

محمد معلي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: يك سازمان دولتي وقتي در قالب شركت با هدف بنگاه داري تعريف مي‌شود بايد سود و زيان آن هم مشخص گردد.

وي اضافه كرد: اگر قرار باشد شبكه لوله‌گذاري گاز شهري توسعه يابد اما بدون مشترك باشيم اين امر موجب ضرر و زيان هنگفت مالي خواهد شد.

وي تصريح كرد:درآمدهاي شركت گاز از طريق فروش انشعاب،حق اشتراك، مصرف گاز و بخشي هم با عنوان يارانه توسط شركت گاز مركزي تامين مي‌شود.

به گفته وي تقسيط انشعاب گاز، بدون پرداخت هيچ كارمزدي انجام مي‌شود و اين امر از جمله كمك‌هاي موثر دولت در جهت تغيير الگوي سوخت از سوخت مايع به گاز و توسعه صنايع است.

معلي، مجموع طول شبكه‌گذاري گاز شهري در استان يزد را سه هزارو250 كيلومتر و تعداد ظرفيت‌هاي اشتراك ايجاد شده را‪ ۲۱۸‬هزار ظرفيت ذكر كرد.

اين مسوول، مجوز امسال انشعاب را شش هزارو‪ ۵۰۰‬انشعاب شهري و دو هزار و‪ ۵۰۰‬انشعاب روستايي اعلام كرد.

وي دليل ملايم‌تر بودن آهنگ تسريع در گاز رساني در اين استان در سال جاري در مقايسه با سال‌هاي قبل را محدوديت ناشي از خطوط انتقال و ميزان توليد ذكر كرد و گفت: با اين وجود، تعهدات شركت، همه ساله، محقق مي‌شود.

معلي، ضريب نفوذ گاز در استان يزد را‪ ۹۹‬درصد و تعداد مشتركين گازرا159 هزار مشترك اعلام كرد.

وي تصريح كرد: از‪ ۱۰‬شهرستان استان يزد، هفت شهرستان به شبكه گاز، متصل شده و گاز رساني سه شهرستان بافق، طبس و خاتم نيز در دست اقدام است.

او گفت: البته كار گاز رساني از يزد به شهرستان طبس، بعلت بعد مسافت، توجيه پذير نيست و به همين علت، مقرر شد خط انتقال به اين منطقه از جنوب خراسان انجام شود.

مدير عامل شركت گاز استان يزد، اعتبارات امسال اين شركت در اين استان را‪ ۱۵۰‬ميليارد ريال اعلام كرد كه با توجه به متمم آن به‪ ۲۰۰‬ميليارد ريال خواهد رسيد.

به گفته وي اعتبارات خط دوم انتقال گاز به شهر يزد، خارج از اين رقم و حدود‪ ۱۰‬برابر آن است.

وي اضافه كرد: خط دوم انتقال گاز به يزد به طول‪ ۱۷۶‬كيلومتر تاكنون ‪۸۵‬ درصد پيشرفت كاري داشته و اميد است قبل از فرا رسيدن فصل زمستان به بهره برداري برسد.

او تعداد روستاهاي برخوردار از گاز را در اين استان‪ ۱۷‬روستا ذكر كرد و اضافه نمود: امسال برنامه فشرده‌اي براي‪ ۵۵‬روستاي اين استان در دست اقدام است كه اين روستاها در شهرستان‌هاي يزد، تفت، مهريز، ميبد، صدوق، اردكان و ابركوه قرار دارد.

وي ميزان اعتبارات هزينه شده در بخش گاز استان يزد از سال‪ ۱۳۷۰‬كه كار گاز رساني به اين خطه آغاز شد تاكنون را بالغ بر سه هزار ميليارد ريال ذكر كرد كه شامل انشعابات، خطوط انتقال و هزينه‌هاي جانبي است.

معلي گفت: اين شركت، سالانه‪ ۶۰۰‬كيلومتر شبكه‌گذاري در استان يزد انجام داده كه با توجه به وجود بافت قديم در شهرهاي اين استان و پراكنده بودن محلات، قابل توجه است.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا